Uusi vai vähän käytetty auto?
Tämä on kysymys, joka saa monen autonostajan pohtimaan. Kumpi vaihtoehto on parempi? Annan sinulle muutamia näkökulmia, jotta voit tehdä harkitun päätöksen.
Uusi auto
- Takuu ja huoltokulut: Uudessa autossa on yleensä pidempi takuu, mikä antaa mielenrauhaa. Huoltokulut ovat alussa pienemmät, koska auto on uusi ja laajoille huolloille ei ole tarvetta. Pitkä takuu (jopa koko leasingkauden mittainen) antaa myös leasingautolle lisäturvaa ja leasingvuokraan ei ole tarve budjetoida rahaa yllättäviin huoltohin/korjauksiin, jotka kuuluvat takuun piiriin takuuaikana.
- Liikkumisturva: Monessa uudessa autossa on liikkumisturva, joka on voimassa myös leasingissä. Merkki ja mallikohtaiset liikkumisturvat vaihtelevat paljon ja näihin kannattaa tutustua. Osa merkeistä tarjoaa koko takuuajan mittaisen veloituksettoman tiepalvelun, sijaisauton, hinaukset ja jopa matkan katketessa korvaa majoituksia tai vaihtoehtoisia liikkumismuotoja.
- Ajotuntuma: Uusi auto tuoksuu ja tuntuu raikkaalta. Se voi olla hieno kokemus ajaa upouudella autolla.
- Viestintä ja imago: Uudet, siistit ja yhdenmukaiset ajoneuvot saattavat vaikuttaa positiivisesti mielikuvaan yrityksestä.
Käytetty auto
- Hinta: Vähän käytetty auto on yleensä edullisempi kuin vastaava uusi auto. Voit säästää merkittävästi rahaa auton ostohinnassa.
- Arvon alenema: Vähän käytetty auto on jo käynyt läpi suurimman arvon aleneman. Se voi olla järkevämpi taloudellinen valinta.
Uusi tai lähes uusi suosituksemme!
Lopullinen päätös riippuu omista tarpeistasi ja mieltymyksistäsi. Jos arvostat uuden auton tuoreutta ja takuuta, uusi auto on parempi vaihtoehto. Jos taas haluat hyödyntää arvon aleneman, vähän käytetty auto voi olla fiksumpi valinta. On kuitenkin muistettava, että autot teknisinä laitteina vaativat korjausta sekä huolenpitoa. Mitä enemmän autolla ajetaan ja ajanhammas ennättää puraisemaan tulee vääjäämättä vanhan auton kanssa vastaan myös muita kuin määräaikaiset huollot sekä pienet korjaukset.
Vähän ajettu, liki uusi auto on usein uuden veroinen ja iältään vain 1-2 vuotta käytössä ollut ajoneuvo ja tehdastakuuta saattaa olla voimassa vielä useiden vuosien ajan. Hyvin huollettu, kolaroimaton ja muutoinkin hyvin pidetty ajoneuvo voi olla kustannustehokas vaihtoehto esim. hankkiessa yritykselle hyötyajoneuvoja tai hiukan arvokkaampia työsuhdeautoja henkilöstölle omiin ajoihin.
Ajoneuvon tulee olla ns. alvillinen, jotta liisaaminen on mahdollista!
Leasingin näkövinkkelistä suosimme kuitenkin ensisijaisesti uusia tai lähes uusia autoja, koska koko ajoneuvon elinkaaren kustannukset huomioiden voi ”edullinen” jo vähän enemmän käytetty auto muodostua selkeästi kalliimmaksi vaihtoehdoksi kuin täysin uusi ajoneuvo.
Tästä syystä tarjoamme käytettyihin ajoneuvoihin jatkotakuu- tai vastaavia vakuutustuotteita, joiden myötä myös käytetty ajoneuvo on turvassa yllättäviltä lisäkuluilta. Kun autolle tulee ikää ja vaikka kilometrisuoritteet eivät olisi kovinkaan suuria saattaa auto vaatia perusteellisempaa huoltoa ja korjausta leasingsopimuksen aikana. Nämä kulut kun huomioidaan saattaa kustannus nousta merkittävästi ja yllättäen, usein juuri silloin kuin yrityksessä arvostetaan leasingin huolettomuutta ja kustannusten ennakoitavuutta.
Me autamme mielellämme asiakasta tekemään oikean valinnan, eli älä epäröi kysyä meiltä neuvoa! Voimme yhdessä asiakkaan kanssa selkein laskentaesimerkein havainnollistaa onko juuri Teille sopiva ratkaisu täysin uusi vai vähän käytetty ajoneuvo.
Artikkelin alta löydätte meidän yhteystiedot, ollaan yhteyksissä!